Věda určuje a ovlivňuje naše životy. Její mimořádný rozvoj, role, její etické, metodologické problémy se staly impulsem pro vznik a rozvoj oblasti historického bádání - dějiny vědy. Vzhledem k tomu, že věda sama sebe definuje svou metodou, vede studium jejích dějin k hlubšímu uvědomění si specifických metod a přístupů historické práce. V dějinách vědy se výrazně odráží přístupy pozitivistické, archeologické, sociologické, antropologické etc. Je příznačné, že dva počiny, které ovlivnily mimořádně práci historiků ve dvacátém století, odkazují k dějinám vědy (Kuhn, Foucault). Cílem předmětu tedy je zasvětit studenty do základů dějin vědeckého myšlení i do základních obrysů dějin jednotlivých věd.
1. Věda v kontextu dějin - úvodní definice kurzu. Primárním smyslem dějiny vědeckého myšlení a především historický kontext, (sekundárně významné objevy a dějiny jednotlivých disciplín). (J. Stejskal)
2. Věda ve starověku - od nejstarších objevů přes presókratiky, Platóna, Aristotela až k stoikům a Epikurovi; Eukleidos, Archimédes. Věda a filosofie v antice, instituce a společnost, úpadek antické vědy. (E. Stehura)
3. - 4. Antická věda v praxi. Aplikace antické matematiky - astronomie, optika, fyzika... Medicína - od Hippokrata ke Galenovi. Římská věda a věda raného středověku - Popularizátoři a encyklopedisté, překlady. (J. Stejskal)
5. – 6. Věda ve středověku - Vliv křesťanství. Středověké kořeny moderní vědy. Karolinské reformy, univerzity. Věda v arabském světě. Šíření na Východ – „helenizace islámu“. Překlady do arabštiny. Islámská věda a její osud. (E. Stehura, J. Stejskal)
7. – 10. Zrod novověké vědy a jeho sociokulturní aspekty. "Heliocentrismus a nové založení vědy" - Galileo, Descartes, hledání metody… "Filosofické a společenské souvislosti novověké vědy" - vědecké instituce, ekonomické vztahy, Newton. Věda a vojenství (koncept "Military Revolution", zakládání technických škol koncem 18. stol. jako škol pro vojenské inženýry a dělostřelce, vojenský výzkum a financování vědy...) Průmyslová revoluce, vztahy mezi vědeckou a průmyslovou revolucí, společenská prestiž vědy, vznik vědecké fantastiky, idea pokroku... (E. Stehura, M. Škabraha)
Aktivní účast v přednášce/semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí písemného ověření znalostí probíraných témat.